In de beheersovereenkomst die wordt afgesloten tussen de Vereniging van Mede-Eigenaars (kort de V.M.E.) en IMANEX n.v. wordt duidelijk vermeld welke precies de verantwoordelijkheden van de syndicus zijn. Goede afspraken zijn immers de beste garantie op een vlotte samenwerking tussen mede-eigenaars en hun syndicus.
Er wordt voorzien in :
- Een vaste (jaarlijks indexeerbare) vergoeding per appartement/winkel/kantoor/garage per maand voor de courante opdrachten (hoe meer entiteiten, hoe lager de prijs per maand);
- Een uurvergoeding voor de bijkomende beheerstaken.
De bijkomende beheerstaken worden in de overeenkomst duidelijk opgesomd: rechtsgedingen en moeizaam verlopende opleveringen vragen van de syndicus soms heel wat meer tijd dan voorzien voor de normale beheerstaken voor bezoek aan rechtbank, advocaat, …
IMANEX aanvaardt geen commissies van aannemers, verzekeraars, … voor sommige syndici een creatieve manier om hun lage basiserelonen op te krikken. Dit zou erop neerkomen dat de mede-eigenaars potentiële slachtoffers zijn, die meer betalen voor bepaalde diensten die door firma’s worden geleverd.
Wij zijn dus niet gebonden aan bepaalde aannemers, maar werken via offertes.
Drie medewerkers houden zich praktisch full-time bezig met het beheer van gebouwen. Wij hebben eveneens regelmatig contact met architecten (voor erg technische zaken) en een toonaangevend advocaat, vooral met betrekking tot juridische zaken, gezien de toch wel erg complexe wetgeving. Onze goede contacten met deze mensen staan garant voor een vlotte afhandeling van eventuele problemen van welke aard dan ook.
Tenslotte vraagt professioneel beheer een grondige kennis van de markt en een doorgedreven automatisering van de beroepssyndicus. Daarom werd door ons kantoor flink geïnvesteerd in kantooruitrusting en gespecialiseerde software.
Als lid van het BIV (Beroepsinstituut van Vastgoedmakelaars) worden wij regelmatig bijgeschoold en blijven wij voldoende op de hoogte van alle wetswijzigingen en evoluties dienaangaande.